Hvorfor seo arbejde

SEO-arbejde.dk
– seo arbejde bliver vigtigere og vigtigere for din virksomhed ikke mindst nu hvor vi er i 2o2o et nyt årti med nye teknologiske trends.

Søgemaskineoptimering ændrer sig hele tiden, har du for eksempel hørt om schema structured data, eller måske søgeoptimerings begrebet “speakable”? Nu skal der nemlig også optimeres til maskiner og ikke kun mennesker længere.

seo-arbejde.dk

2020 og resten af årtiet vil blive ved med at byde på nyt indenfor SEO arbejde.

Men inden vi bevæger os ud i fremtiden inden for seo arbejde, så lad os først tage et lille nostalgisk tilbageblik på hvordan søgemaskineoptimering har konstant har udviklet sig i de sidste mange år.

I det sidste årti af 1900-tallet var søgemaskine området meget konkurrencedygtigt. Du havde et stort udvalg af søgemaskiner – både med menneskedrevne biblioteker og crawler-baserede lister – inklusive steder som AltaVista, Ask Jeeves, Excite, Infoseek, Lycos og Yahoo.

I begyndelsen var den eneste måde at udføre enhver form for SEO gennem aktiviteter på siden. Dette omfattede at sikre, at indholdet var godt og relevant, at der var nok tekst, dine HTML-tags var nøjagtige, og at du havde interne og eksterne links, blandt andre faktorer.

Hvis du ville rangere godt i denne æra, var tricket stort set bare at gentage dine søgeord nok gange på dine websider i dine og metatags. Ville du overgå en side, der brugte et nøgleord 100 gange? Så brugte du bare nøgleordet 200 gange! I dag kalder vi denne praksis for spam.

Google lokal seo startede allerede i 2004, og 2006 var et stor år for Google som søgemaskine.

Allerede omkring 2004 begyndte Google at tilbyde søgeresultater der havde lokal relevans. For eksempler fore lokale restauranter, blikkenslagere osv. 
Det var også omkring 2004 at Google begyndte at gøre søgeresultaterne personlige, det ville sige at to folk der sad ved siden af hinanden på en cafe ville blive præsenteret for forskellige søgeresultater.  I 2006 skete der mange ting for Google, de købte blandt andet YouTube, Google webmaster tools, og Google Analytics blev introduceret, og det var også i 2006 at XML sitemaps begyndte at blive en faktor for søgemaskinerne.

I 2008 besluttede Google at rydde op i de mange søgeresultater, og med opdateringerne Vince og Caffeine blev der for alvor sat fokus på hvilke sider der var “trustworthy” og hvilke der var det modsatte, hvilket endelig betød at de store brands som Coca Cola osv. altid er at finde i toppen af søgeresultaterne for relevante søgninger.  I 2010 blev også “load speed” en faktor for indekseringen af hjemmesider.

Google Panda og Google Penguin i 2011 – 2012.

Også kaldet Google Zoo opdateringerne havde store indflydelser på søgeresultaterne, nærmest fra den ene dag til den anden. Det var for alvor her at kvalitets hjemmesider, og kvalitets seo kom i spil. Nu skulle der bla. virkelig kvalitetsindhold til for at din hjemmeside kunne være med i toppen af Google.

Hvad med 2020´erne og fremtiden indenfor seo arbejde?

Som nævnt tidligere vil søgemaskineoptimering blive ved med at udvikle sig. Her i dette årti vil der blandt andet komme mere fokus på brugeroplevelsen af din hjemmeside, og hvor lang tid brugerne tilbringer på din hjemmeside, hvor mange gange de klikker forskellige steder på din hjemmeside, hvor mange varer de putter i indkøbskurven etc.  F.eks. vil en hjemmeside hvor brugerne tilbringer 10 minutter i gennemsnit, blive rangeret højere end en lige så godt seo teknisk optimeret side, hvor brugerne kun tilbringer 1 minut.

Og så var der lige begrebet “SPEAKABLE PROPERTY” som er den del af en tekst der bedst egner sig til “text to speak” som blandt andet Google Assistent, Alexa og Siri bruger. Så JA der er også noget der hedder søgemaskineoptimering til maskiner.

Få en uforpligtende samtale 36 95 31 41

- en del af marketing-manager.dk